follow hokeh !

Monday, September 9

#Abah..1



Assalamualaikum..yang pertama dan pertama nya aku meminta pd semua agar sama2 menghadiahkan al fatihah buat arwah abah aku yg pergi lebih kurang 3bulan yg lalu..


Tanpa kita sedar.masa ni berjalan sangat laju sekali. Nah ! dah tiga bulan rupanya. 24jun pukul 4.18pm. di wad icu. Kenangan yg tak mungkin sesekali aku lupa.


Bila rindu itu datang.. tak kira masa atau tempat. datang tanpa diundang. Apakan daya. Selama 20tahun bersama. Walau kadang ditengking,dimarah,dihendik tapi bukan kah itu sayang? Tapi..biasalah. nama pun manusia. Bila ada tak dihargai. Bila dah tiada mula lah tercari cari. Normal? Kan? 


Dah lama abah sakit2.. mula2 aku perasan pun mase dah habis matrik.. lemah. Tak boleh nak makan. Tak ada selera katanya. Tapi.. ingat kan itu biasa..lama kelamaan abah semakin lemah. Ramai jugak panggil untuk berubat.tapi entah.. kadang2 okay..kadang2 tak.. waktu magrib mula lah.badan lemah.


Pernah gak bawak abah ke hospital. Tapi dokter kata disyaki sakit tibi. Kena duk wad seminggu dua. Tapi tahu2 lah abah tu..lari balik?ya..imam2 pun ade gak. Kata nya ada orang dengki.. AllahuAllam.. dah macam2 yg di suggest.. kta nya dah di pihak kritikal. 


Bulan 4 tak silap abah mula masuk wad kat hospital kuala Terengganu. Masa tu aku tak cuti lagi.. tapi dah nak cuti la kiranya. Ma macam biasa. Bukan nak bagitau pun kalau jadi ape2 kat abah. Angah yg duk johor bagitau. Aku marah ma. Ma marah aku balik. Ma marah aku susahkan diri. 


Masa cuti seminggu. Cuti mengundi. Aku balik. Lepas tu terus gi hospital. Oh.. tenang siket hati. Takde lah yg perlu dirisaukan sangat. Abah baik2 saje. Cume takleh nak jalan. Biase kan kalau gout?. Dua tiga hari jugak aku duk situ. Berkampung kat wad lelaki. Tingkat7 .ma kata abah nak kena operate kat peha. Sebab? Buah pinggang. Petang tu aku balik rumah ,malam tu abah kena operate. Tapi takde ape2 yg perlu dirisaukan lah. .memang pesakit buah pinggan akan di operate kat peha,then dada n last sekali kat lengan.


Dah operate kat peha tu pun abah masih lagi balik mengundi. Rugi dua undi katanya kalau tak balik. Ya ! aku tau ! ramai yg duk kata mengata. Sakit2 pun masih pikir politik. Tapi dia tak tau bah macam mana. Tu lah yg spesel nye abah.nasib baik abah beli exora mase aku dapat UMP hari tu. Dgn niat senang nak hantar ambik aku kat Pahang..

tapi rupa2 nya perancangan Dia lebih baik dari segala segalanya. Exora tu untuk senang bawak abah berulang alik ke hospital. Abang E lah yg jadi drebar.masa balik mengundi tu ramai la yg dating bertanya khabar. Tak kira lah musuh sebelum ni ke apa. terima kasih semua.tak sempat singgah kat rumah.lepas mengundi terus balik ke hospital semula.

~will be cont


No comments:

Post a Comment