follow hokeh !

Tuesday, December 25

3 soalan

cerita ni i kopi tea sejibik sejiban dari fb. xsalah kan nak kongsi ilmu.jom bagi mase 5 minit u ol tu.meh sini.bace ni.


3 SOALAN. cerita ini best sangat.. cerita ini saya dapat dari guru saya...rugi kalau tak baca.:D hihi (

Ada seorang lelaki yang menjadi musuh kepada islam. dia ada 3 soalan yang tidak ada siapa pun boleh jawab. tidak ada pelajar agama islam yang boleh menjawab 3 soalan nya. dan dia menpertawakan orang islam di depan orang ramai.

Dia selalu mempertawakan islam dan orang-orang islam. pada suatu hari ada seorang budak lelaki berumur 10 tahun datang dan mendengar dan lelaki itu menjerit dengan mencabar orang islam untuk bertanya 3 soalan dan budak lelaki itu senyap dan melihat. dia kemudian bercadang untuk mencabar lelaki itu. dia berjalan dan beritahu lelaki itu ."saya terima cabaran kamu."


lelaki itu menggelakkan budak lelaki itu dan mempertawakan orang islam dan berkata ."seorang budak lelaki 10 tahun mencabar saya. adakah ini sahaja kamu semua boleh tawar. tetapi budak lelaki itu mendengar dengan sabarnya dan menunggu cabarannya. dia akan mencabar lelaki itu dengan hidayah ALLAH SWT, dia akan menamatkan soalan itu. lelaki itu akhirnya terima. seluruh bandar berkumpul dikawasan bukit dimana perbincang terbuka dibuat. lelaki kafir itu berdiri di atas dan dengan nyaring dan bertanya soalan pertama.


Apakah yang tuhan kamu sedang buat sekarang?? 


Budak lelaki itu berfikir sekejap dan menyuruh lelaki itu untuk turun dari bukit dan membenarkannya untuk naik ke atas untuk menjawab soalannya.lelaki itu berkata."apa kamu mahu saya turun ke bawah?, budak lelaki itu berkata."ya. saya mahu menjawab soalan kamu. lelaki itu berjalan turun kebawah dan budak lelaki itu naik ke atas.

Jawapan budak lelaki itu." Wahai ALLAH yang maha berkuasa! Engkau menjadi saksi dihadapan orang ramai ini. Engkau baru sahaja membuat seorang kafir membawa ke rendah dan seorang muslim ke darjat yang tinggi! kumpulan orang islam bersorak dan mernjerit ALLAH AKBAR!!!
 Lelaki iti menjadi malu, tetapi dengan beraninya dia bertanya,

" Apakah yang wujud sebelum tuhan kamu? 

Budak lelaki itu berfikir dan berfikir kemudian dia suruh lelaki itu terbalik kira dari 10 dari belakang, lelaki itu pun kira 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1,0 . Budak lelaki tu bertanya apa yang ada selepas 0 ?? lelaki itu menjawab tidak ada apa-apa. 

Budak lelaki itu berkata." betul. tidak ada apa-apa yang wujud sebelum ALLAH TAALA kerana Dia ialah akan menjadi selama-lamanya! kumpulan orang islan bersorak lagi ALLAH AKBAR!!!

lelaki itu sangat marah dan bertanya soalam akhirnya." 

di manakah tuhan tuhan kamu menghala? 

budak lelaki itu berfikir dan berfikir dan dia kemudian meminta 1 batang lilin dan lilin dibawa kepadanya. budak lelaki diberkati itu beri lilin kepada lelaki itu dan menyuruh lelaki menyalakannya dan lelaki itu bertanya,"apa yang benda ini dapat buktikannya?? 

budak lelaki itu bertanya ke arah manakah lilin ini menyala, lelaki itu menjawab ia menyala di seluruh arah. budak lelaki itu menjawab kamu menjawab jawapan kamu sendiri. cahaya ALLAH menghala ke seluruh arah. ALLAH berada di merata-rata tempat. tidak ada 1 tempat pun Dia tidak boleh di jumpa. kumpulan orang islam bersorak lagi ALLAH AKBAR!!! 

lelaki itu sangat kagum dan tertarik dengan ilmu dan keperibadian budak lelaki itu yang membuat dia memasuki islam dan menjadi pelajar kepada budak lelaki itu.


1 comment: